WYCIECZKA- OŚWIĘCIM-WADOWICE KRAKÓW-CZĘSTOCHOWA PDF Drukuj Email
Aktualności
Wpisany przez Renata Sobotka
wtorek, 12 listopada 2013 12:49

W dniach 23-25 października uczniowie Technikum Handlowego oraz Agrobiznesu z Zespołu Szkół Powiatowych w Goworowie odbyli 3-dniowa wycieczkę.

Pierwszym punktem w planie zwiedzania był Oświęcim. W nim zwiedzaliśmy  m.in. Obóz Zagłady ,,Auchwitz -Birkenau''  - miejsce, które stało się symbolem holokaustu  i nazistowskich zbrodni popełnionych na Polakach, Żydach, Romach i innych narodach okupowanych państw. Byliśmy wstrząśnięci  historią i tym, co zobaczyliśmy - ludzkie włosy, dziecięce buciki, bagaże, zdjęcia, naczynia, w jakich jedli, miejsca, w których przebywali. Następnie przejechaliśmy autokarem do Krakowa, gdzie mieliśmy zakwaterowanie. Nazajutrz z samego rana po śniadaniu, zwiedzaliśmy to przepiękne miasto. Przede wszystkim był to Wawel,  a na nim katedra - kościół archikatedralny stanowiący własność archidiecezji krakowskiej, miejsce koronacji królów Polski i ich pochówku. Pochowani są tutaj między innymi św. Stanisław ze Szczepanowa i inni biskupi krakowscy aż po czasy współczesne, prawie wszyscy królowie od Władysława I Łokietka do Stanisława Leszczyńskiego (łącznie 17 królów wliczając Jadwigę i Annę Jagiellonkę) i członkowie rodzin królewskich oraz wodzowie, przywódcy polityczni i wieszcze narodowi. Obok niego Zamek Królewski- najwspanialszy zabytek architektury w Polsce i bezcenna pamiątka narodowa. Mury jego kryją pozostałości budowli przedromańskich, romańskich i gotyckich. Renesansowy styl nadał mu król Zygmunt I Stary w latach 1507-1536.Udało nam się także usłyszeć hejnał z wieży Kościoła Mariackiego. Spacerowaliśmy ulicą Floriańską w kierunku Rynku Głównego. Pod koniec dnia zwiedziliśmy jeszcze  Kazimierz czyli żydowska dzielnica krakowska , Kopiec Kościuszki oraz sanktuarium w Łagiewnikach. Sanktuarium położone przy ul. św. Faustyny. Związane jest z życiem i działalnością św. siostry Faustyny Kowalskiej, propagatorki kultu Bożego Miłosierdzia. Od lat 40. XX wieku jest to miejsce pielgrzymek związanych z obecnością łaskami słynącego obrazu Jezusa Miłosiernego oraz grobu św. Faustyny.

Ostatni dzień zaczęliśmy od przyjazdu do Wadowic, gdzie podążaliśmy śladami  Karola Wojtyły. Na początku wstąpiliśmy do bazyliki, w której przyszły papież został  o chrzczony oraz odprawiał swoje pierwsze msze. Następnie przeszliśmy pod okno papieskie, pod którym został  zapalony znicz. Wstąpiliśmy do Muzeum Jana Pawła II, gdzie z zainteresowaniem oglądaliśmy eksponaty  i wyobrażaliśmy sobie drogę życia od zwykłego wadowickigo chłopca Lolka do  przyszłego wielkiego  papieża. Po wyjściu z muzeum zjedliśmy słynne ,, papieskie kremówki''.

Wycieczkę zakończyliśmy przejazdem do Częstochowy, gdzie wzięliśmy  udział w pielgrzymce maturzystów na Jasną Górę. Maturzyści wraz  z opiekunami  wysłuchali katechezy o rozeznaniu powołania, wzięliśmy też udział w nabożeństwie drogi krzyżowej. Podczas uroczystej mszy homilię wygłosił biskup diecezji łomżyńskiej Janusz Stepnowski. Podkreślił duży wysiłek młodych ludzi  przybywających z daleka na Jasną Górę, aby wspólnie modlić się w intencji powodzenia na maturze. Mówił też o znaczeniu pielgrzymkowych krzyży, symbolizujących wiarę i przynależność do chrześcijańskiej wspólnoty, dających wsparcie i pomoc w trudnych chwilach życia. Zwróciliśmy szczególną uwagę na obraz Matki Boskiej Częstochowskiej przedstawionej z Dzieciątkiem Jezus nieznanego autorstwa. Obraz ten otoczony jest szczególnym kultem religijnym wśród wiernych kościoła rzymskokatolickiego oraz cerkwi prawosławnej i uważany za cudowny. Współcześnie jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych symboli chrześcijaństwa w Polsce. Dzień zakończył się apelem jasnogórskim, po którym udaliśmy się w drogę powrotną.

Wycieczka  ta przyniosła nam dużo korzyści, ponieważ wzbogaciła naszą  wiedzę ogólną oraz poszerzyła wiadomości z dziedziny historii, architektury, a przede wszystkim była przebogatym źródłem wrażeń i przeżyć.

wykonanie sklepy internetowe, oprogramowanie dla szk, strony internetowe